
McDonalds lanserte i går en etterlengtet vegetarburger for å møte den økende etterspørselen etter vegetariske alternativer.
I går møtte NOAH kommunikasjonssjef Erik Lødding, markedssjef Cathrine Moksnes og pressesjef Kathrine Moe (ikke på bildet) fra markedsaavdelingen til McDonalds for å teste den nye vegetarburgeren og snakke om kjedenes nye vegetarsatsing.
– Vi er så stolte over endelig å kunne lansere et godt vegetarisk tilbud til våre kunder, vi håper burgere faller i smak både hos vegetarianere og kjøttetere, sier Cathrine Moksnes, markedssjef i McDonalds.
Etter mange forespørsler i butikker og på facebook den seneste tiden så burgerkjeden behovet for å komme med et vegetarisk tilbud til sine kunder. De satte i gang arbeidet med å utvikle en burger som passer for det norske markedet og endte til slutt opp med to burgere, en vegetarisk og en vegansk, som ble testet på både vegetarianere, flexitarianere og kjøttspisere, NOAH var også med og prøvesmakte. De ble overrasket over at kriteriene for valg av vegetarburger var lik som for kjøttburgere: smak og burgerbite!
Valget falt til slutt på burgeren som kom best ut i smak hos både vegetarianerne og kjøtteterne, heldigvis var det den veganske varianten. Den består av kidneybønner, cannolinibønner, løk, gulrot og paprika, med isbergsalat og en spicy tomatdressing som også er vegansk. Den kommer med ost, og må bestilles uten ost for en helt vegansk burger. Vegetarburgeren blir fritert og tilberedet på et eget område slik at den ikke skal komme i kontakt med kjøttburgere.
– Det er viktig for oss at kundene skal få god informasjon om hvorvidt burgeren er vegansk eller ei, vi har derfor laget et informasjonskort som skal ligge ved kassen i restaurantene slik at alle ansatte skal kunne gi en god forklaring på innholdet, sier Cathrine Moksnes.
Målet er å nå ut bredt, både til veganere, vegetarianere og til de som vil spise mindre kjøtt:
– For oss er det viktig at burgeren skal falle i smak hos alle. Dette er faktisk første gang jeg smaker burgeren, jeg er ihvertfall overbevist. Jeg tror den vil være et godt alternativ også for menn som meg som vanligvis kjøper kjøttburgere, sier kommunikasjonssjef Erik Lødding.
NOAHs utsendte er imponerte over burgeren og synes både smak og konsistens overbeviser, burgeren oppleves som saftig og smakfull. Dressingen er med på å løfte smaken og gi en skikkelig burgerfølelse. Rent prismessig ligger burgeren på samme nivå som burgere i samme størrelse. Vi fikk også smake på en nydelig bringebærpai som er helt vegansk, det finnes også en eplepai som skal være vegansk.
NOAH håper dette bare er starten på McDonalds´ vegetarsatsing og at vi snart vil finne mange ulike vegetariske alternativer også her.
– Vi ser at fleksitarianertrenden brer om seg, og at stadig flere ønsker å spise mer vegetarisk. Vi kommer til å fortsette å lage det kundene våre etterspør, om vegetaralternativet skulle vise seg å være veldig populært vil vi selvsagt se på muligheten for å utvide med flere produkter etter hvert, sier Erik Lødding.
McVeggie kan nå finnes i de fleste McDonalds-restauranter, utenom 12 som ikke har kapasitet til å utvide sortimentet sitt. Oversikt over hvor den nye vegetarburgeren kan kjøpes finnes på McDonalds´nettsider.