Det har den siste tiden vært en fantastisk økning i interessen for vegetarmat og vegetarprodukter spås nå av dagligvarekjedene til å bli den nye bestselgeren.
De norske dagligvarekjedene har den siste tiden økt sin satsing på vegetarprodukter betraktelig etter at fjorårets vegetarlanseringer solgte langt mer enn forventet. Salget av ferske og fryste vegetar- og veganprodukter i NorgesGruppen økte med 55 prosent i 2016 mot 2015, og salget av den vegetariske kjøtterstatingen Oumph var fire ganger mer enn Grandiosa i lanseringsukene. Meny åpnet sin første vegetariske ferskvaredisk i 2016, nå følger de opp med 30 nye vegetardisker rundt om i hele landet. Menys kategoriansvarlig, Kenneth Lindland, sier han ser samme tegnene for vegetar som med Salmalaks og kyllingfilet, og Meny forventer å femdoble salget av vegetarisk.
Også Coops eget merke Vegetardag med ferske vegetarprodukter selger godt, i fjor sommer solgte vegetarburgerne mer enn den bestselgende kjøttburgeren. Coop dobler nå vegetarsatsingen ved å lansere seks nye, spennende produkter, inkludert vegetarisk kjøttpålegg. Nå kaster også Nortura og Rema1000 seg på vegetarbølgen med den nye serien Meatish, som er en vegetarisk versjon av deres mestselgende kjøttprodukter.
– NOAH synes det er svært positivt at dagligvarekjedene endelig begynner å satse på fremtidsrettet og bærekraftig vegetarmat, dette er noe NOAH har jobbet for i lengre tid. En undersøkelse gjort av InFact viser at nærmere halvparten av alle nordmenn ønsker å spise mindre kjøtt. Der ligger det både et ansvar for å tilby forbrukerne det de vil ha, og en mulighet til å bidra til en kostholdsutvikling som er svært positiv for miljø, helse og dyr, sier Kaisa Hautala, fagansvarlig for bærekraft i NOAH – for dyrs rettigheter.
Utviklingen har også nådd servicehandelen som nå kommer med mange nye lanseringer for å imøtekomme den økende etterspørselen etter vegetar. Circle K lanserer en vegetarburger på alle sine stasjoner, mens veganburgere nå er å finne hos Deli de luca og Esso-stasjoner over hele landet. Hos burgerkjeden Max er nå en femtedel av salget vegetariske alternativer, og de har som mål å øke til en tredjedel innen 2020. McDonalds svarer med å lansere en vegetarburger innen kort tid. Hos Narvesen har veganpølser, som foreløpig selges på flere utsalgssteder i Oslo, blitt en av deres bestselgere.
– Den eksplosive veksten i tilbudet av vegetarmat viser at forbrukerne i stadig større grad velger mat som er helsefremmende, bærekraftig og etisk produsert. Selv om ikke alle produktene er helt plantebaserte, er det allikevel et stort skritt i riktig retning. Vi håper den økte bevisstheten rundt hvordan maten vår blir produsert vil fortsette å legge press på produsenter og mattilbydere til å tilby enda flere dyrefrie produkter, sier Siri Martinsen, leder i NOAH.