Foto: NOAH

Næringsliv


NOAH påvirker bedrifter til å gjøre dyrevennlige valg. Vi har kontakt med og påvirker hundrevis av næringsaktører – produsenter, butikker og kjeder. Alle tjener på dyrefritt og dyrevennlig forbruk!

I vårt arbeid med næringslivet er det et viktig prinsipp for NOAH å ikke fremstille noe som et dyrevennlig valg, med mindre det faktisk ikke skader dyr. Redelighet i informasjonen om produkters påvirkning på dyr er essensielt for å oppnå reell endring. Vi promoterer ikke dyreprodukter som ”dyrevennlige”, men oppmuntrer næringslivet til å tilby reelt dyrevennlige produkter hvor dyr ikke har inngått i produksjonen. NOAH er også oppmerksom på farene ved kommersielt samarbeid, og er nøye på at NOAH ikke skal brukes som kommersielt alibi for noen form av utnyttelse av dyr.

Dyrene er redusert til noe vi forbruker uten å tenke oss om. NOAH har i alle år jobbet for at vi ikke skal gå oss ville i jungelen av reklame for produkter som går ut over dyr.

Hilde Marstrander, tidl. moteredaktør og med-initiativtager Mote mot pels

Pelsfri klesbransje

Motebransjen er den bransje hvor NOAH har engasjert seg lengst i påvirkning av kommersielle aktører. Allerede i 1997 tok det første norske motebladet, Elle, stilling mot pelsreklame i forbindelse med et intervju med NOAH. Det Nye ble pelsfritt i 2001, da de laget en reportasje om NOAH. Samme år startet NOAH også kampanjen ”PelsUT” for å få butikker pelsfrie. Året etter var Lindex, H&M, KappAhl, JC og Mex Scandinavia pelsfrie. NOAHs kampanje ble del av det internasjonale initiativet Fur Free Retailer, som nå har kontrakt med hundrevis av pelsfrie butikker og motehus, inkludert Armani, Hugo Boss og Gucci.

NOAH hadde også flere individuelle norske moteaktører med på laget, og i 2010 samarbeidet NOAH med designerne Kjell Nordstrøm og Fam Irvoll, samt tidligere moteredaktør Hilde Marstrander om kampanjen Mote mot pels. På kort tid ble over 200 norske moteaktører med – brorparten av norsk motebransje. Initiativet førte også til at Oslo Fashion Week ble verdens første moteuke som tydelig sa nei til pels.

Flere av moteaktørene som har kommet i kontakt med NOAH gjennom pelskampanjen har også sluttet med andre dyreprodukter i klesproduksjon – NOAH har gitt informasjon om bl.a. Merino/annen ull, agora, skinn og fjær.

Meatless Monday kampanjen er en flott måte å få oppmerksomhet til våre vegetaralternativer. SiO Mat og Drikke ønsker å legge til rette for gode matvaner.

Per Christensen, adm. dir. i SiO Mat og drikke om samarbeidet med NOAH

Dyrefri mat

Per i dag er det næringsaktører i matbransjen NOAH arbeider mest med. Matindustrien er den industrien som tar livet av flest dyr – og dermed også det forbruksområde hvor endring kan redde flest dyr fra å fødes inn i et liv som forbruksvarer.

NOAH har over flere år gitt informasjon til og hatt møter med aktørene innen dagligvare, servicehandelen og andre mat-tilbydere for å øke andelen plantebaserte produkter som tilbys av disse. NOAH har fungert som en tilrettelegger for kontakt mellom produsenter av plantebasert mat, og de som selger mat. Fra 2011 begynte resultatene å komme – Deli de Luca lanserte ulike veganprodukter som følge av samtaler med NOAH. De neste årene kommer flere store daglivarekjedene på banen med vegetar/veganprodukter, og lanserte hefter om grønn mat. Flere innen servicehandelen kom også med veganske lanseringer. NOAH hadde videre dialog med burger-restauranter, og de fleste av disse har nå fått veganske og vegetariske varianter.

 

NOAHs fagmedarbeider for vegetar, Kaisa Hautala, møter dagligvarekjedene - her miljøsjef i Coop, Knut Lutnæs, og kategoriansvarlig for EMV i Coop, Hege Berg-Knutsen

NOAHs Meatless Monday-kampanje retter seg mot kantiner, restauranter m.m. for at disse skal ha et fullgodt plantebasert tilbud kontinuerlig – og fremheve det veganske valget på mandager. NOAH har hatt særlig fokus på universitetskantiner og kommunale kantiner. Per i dag er nesten alle universitetskantiner, flere videregående skolers kantiner og kantinene til noen større firmaer som Coca Cola med på NOAHs kampanje. Flere kommuner har vedtatt økt vegetarisk tilbud i offentlige kantiner etter initiativ fra NOAH.

Som følge av NOAHs arbeid overfor matbransjen tilbys og spiser nordmenn trolig hundretusener flere veganske måltider årlig – og er dermed direkte delaktige i å spare dyreliv fra matindustrien.

NOAH har også hatt dialog med matbutikker og restauranter om salg av gåselever, egg fra burdrift og hvalkjøtt – og mange har nå stanser salget av disse produktene. NOAH vil imidlertid alltid fremme dyrefrie alternativer, og er nøye med at kommunikasjonen rundt enkeltprodukter fra dyr ikke skal villede forbruker til å tenke at andre dyreprodukter er bedre alternativer enn dyrefrie produkter.

Vi takker NOAH for deres iherdige arbeid for dyrs rettigheter!

The Body Shop Norge, ifm gjennomføring av forbudet mot kosmetikktesting i 2013

Kosmetikk uten dyretesting

NOAH fikk en rekke firmaer til å skrive kontrakt med organisasjonen om å avstå fra dyretesting frem til 2013. NOAHs liste over dyretestet og ikke-dyretestet inneholdt også informasjon om kosemtikk uten ingredienser fra dyr. I 2013 ble all import, salg og markedsføring av kosmetikk som er testet på dyr, forbudt i EU/EØS. NOAH samarbeider nå med internasjonale organisasjoner om deres liste over firmaer som tar avstand fra dyretesting – uansett verdensdel. NOAH har også samarbeidet med bedrifter i kampanjer mot dyreforsøk – eksempelvis underskriftskampanjer mot kosmetikktesting i EU på 1990-tallet med The Body Shop.

Dyrefri underholdning

Som del i NOAHs kampanje mot dyr i sirkus, har NOAH fremmet dyrefrie sirkus gjennom reklame og støtte. NOAH har også årlig henvendt seg til turistbyråer som har fremmet underholdning på dyrs bekostning – som for eksempel tyrefekting, okseløpet eller løveoppdrettsfarmer. Flere byråer har tatt avstand fra slik underholdning, og det er nå langt sjeldnere å se turistbyråer promotere denne type bruk av dyr.

Foto: NOAH

NOAH jobber hardt for å motvirke utnytting og mishandling av dyr,
MEN VI TRENGER DIN HJELP.