Cirque du Soleil – “solens sirkus” – har base i Montreal, Quebec, i den franskspråklige delen av Canada. Sirkuset ble grunnlagt i 1984 av to tidligere gateartister, Guy Laliberté og Daniel Gauthier, som ville underholde og reise samtidig. De bestemte seg for å fokusere på menneskelige talenter og brukte derfor ikke dyr i sine show. Sirkuset vokste, men fortsatte uten bruk av elefanter, kameler, hunder og andre dyr. Sirkuset tilhører sjangeren cirque nouveau, nysirkus.
«Publikum er absolutt ikke skuffet når de ser at vi ikke har med dyr i forestillingene.»
– Hemmeligheten bak vår suksess ligger i dedikasjonen vår til å være kreative. Cirque produserer show som kombinerer akrobatikk, teater, dans og musikk på en nytenkende måte. Vi er ikke opptatt av å vise frem ”den største” eller ”den sterkeste”, vi ønsker å etterlate et emosjonelt inntrykk på de som ser på, selv i det minste nummer. Resultatet er et stemningsfullt show som alle kan relatere seg til, samme hvor de er fra, sier PR-sjef Chantal Côté til NOAHs Ark.
Cirque du Soleil har gjenoppdaget og revolusjonert sirkuskunsten og benevnes ofte i media som ”verdens beste sirkus”. Sirkusets forestillinger består av sirkusnumre som flettes sammen i et episk forløp. I hver oppsetning legges det ned mye arbeid i musikk, kulisser, kostymer, koreografi og helhet, og sirkuset har mottatt utallige priser og æresbevisninger. Fore- stillingene er sett av 18 millioner mennesker verden over. Tusen artister fra femti forskjellige nasjoner, i femten show over hele verden. Alle forestillingene er som regel utsolgt lenge i forveien, og alt dette uten bruk av dyr?
– Vårt sirkus er for barn og voksne i alle aldre. Publikum er absolutt ikke skuffet når de ser at vi ikke har med dyr i forestillingene. Cirque du Soleil fokuserer på menneskelig talent og er en annerledes underholdning som barn setter stor pris på, forteller Côté.
– Nettopp fordi nysirkus ofte lager en helhetlig artist- og teateropplevelse hevder noen at de er mindre passende for barn. Stemmer det?
– På ingen måte, barn på forestillingene våre blir revet med av musikken, fargene, akrobatikken, dansen og ikke minst klovnene. Eldre barn og ungdommer setter mer pris på talentet til artistene og helheten i forestillingen, sier Côté.
«Å ha noen befatning med å tvinge dyr til å utføre belastende øvelser og meningsløse tricks, er fjernt fra nysirkusenes frihetsdyrkende kunstneriske grunnidé.»
Etter hvert som publikum oppdaget nysirkus, spredte fenomenet seg. I dag er det om lag 150 sirkusskoler bare i Frankrike, og på verdensbasis har nysirkus utviklet seg til en populær og stadig voksende industri. Circus Luminous, 7 Fingers, Cloud Seeding Circus og Lazer Vaudeville, for å nevne noen, reiser hvert år rundt i USA, Canada og Europa. NOAHs Ark har tidligere intervjuet Cirkus Cirkör, et svensk nysirkus med tilholdssted like utenfor Stockholm, og i fjor startet et norsk nysirkus ved navn Nysirkus Bjerke i Oslo. Cirka Cirkus er Norges første nysirkus-skole for barn og unge i Oslo. Den består av gruppene Cirka Mini (6-9 år), Cirka Cirka (10-12 år), og Cirka Max (13 år og oppover). Skolen har jevnlig eksterne oppdrag og forestillinger, samt workshops for elever og instruktører. Fellesnevneren for nysirkusinitiativene er fokus på menneskers talenter og god koreografi og dramaturgi. Å ha noen befatning med å tvinge dyr til å utføre belastende øvelser og meningsløse triks, er fjernt fra nysirkusenes frihetsdyrkende kunstneriske grunnidé.
– Hvordan vil foregangssirkuset beskrive utviklingen innen nysirkus?
– Nysirkus uten bruk av dyr er blitt større og større de siste årene, spesielt i Canada og Nord Amerika, og det er en veldig positiv trend for sirkusbransjen, avslutter Côté.
Artikkelen har tidligere stått på trykk i magasinet NOAHs Ark #2/2008
Vi trenger din hjelp for å gi dyrene friheten tilbake. Klikk her for å støtte vårt arbeid.