Etter at motstanden mot pelsdyroppdrett har økt over hele verden, har også pelsbransjens kreativitet til å lure sine produkter inn på markedet tatt stadig nye former. Mest markant er nok pelsbransjens kraftige satsing på detaljer og salg av pels gjennom ordinære klesbutikker fremfor salg i rene pelsbutikker. Dette «skiftet av beite» førte raskt til at NOAH startet kampanjen pelsUT som tok sikte på å informere og samarbeide med kleskjeder om en pelsfri policy, slik at stadig færre pelsprodukter kom ut i salg.
Det viste seg snart at kampanjens strategi var en suksess. Allerede etter noen måneder med henvendelser begynte tilbakemeldingene fra butikkene å melde seg. Svært mange av dem som hadde blitt presentert for pelsindustriens grusomheter mot dyr var enige i at dette ikke var noe deres kleskjede ville støtte. I dag har NOAHs pelsUT-kampanje vært involvert i at over 20 internasjonale kleskjeder og klesmerker har blitt pelsfrie – to av dem bare i løpet av årets første måneder.
Claire-gruppen og Kari Traa pelsfrie
2003 ble et rekordår for pelsUT-kampanjen, men likevel er målet klart: 2004 skal bli enda bedre. Og like over nyttår kom første utfordring da NOAH fikk tips om at butikkjeden claire.dk solgte pelsprodukter. PelsUT sendte umiddelbart en henvendelse til Claire-gruppen, hvor det ble informert om pelsdyroppdrett og tilbudt kostnadsfrie foredrag, videovisninger og informasjonsmateriell til alle interesserte og ansatte. Ganske snart fikk vi bekreftelsen vi håpet på: Claire-gruppen annonserte at de ikke ville bruke noen former for ekte pels i sine produkter.
Noen uker senere ringte opprørte forbrukere og fortalte om jakker av merket Kari Traa som hadde krager av ekte pels. Etter å ha kontaktet produsentene og fortalt om NOAHs kampanje, og hvordan pelsdyrene lider, fikk vi svar tilbake om at Kari Traa kolleksjonen ikke kommer til å bruke ekte pels i fremtiden.
PelsUT-kampanjen hovedfokus er å få de virkelig store selskapene til å velge pelsfritt. Etter mange måneder med forberedende arbeid er tiden nå inne for å samle alle krefter mot noen sentrale utvalgte selskaper, som fremdeles selger pels i sine butikker. Du kan hjelpe pelsdyrene ved å informere selskapene om at en stopp i pelssalget er et etisk og dyrevennlig valg, samtidig som flere vil velge å handle i deres butikker.
IC Companys på glid
I samarbeid med Förbundet Djurens Rätt i Sverige og Anima i Danmark, er IC Companys et av selskapene som NOAHs pelsUT-kampanje har rettet fokuset mot. IC Companys står bak klesmerkene Jackpot, Cottonfield, InWear, Matinique, Part Two, PTM, Peak Performance, Saint Tropez, Designers Remix Collection, O by Isabell Kristensen, Edging, Error, Tiger of Sweden og By Malene Birger. Selskapet har nærmere tre milliarder i omsetning og ca. 2400 ansatte.
Flere henvendelser med oppfordring til dialog ble møtt med taushet da det først ble forsøkt å etablere kontakt med selskapet. NOAH og resten av organisasjons-trioen valgte til slutt å varsle selskapet om at en kampanje mot dem ville bli igangsatt hvis det ikke var noen vilje til kommunikasjon. Åpenbart var dette dråpen som skulle til. Vi mottok raskt en invitasjon til et møte, og selskapet er for tiden i tenkeboksen for å finne ut hvordan de skal forholde seg til salg av pelsprodukter.
Mango – vurderer å kutte ut all pels
Mango er en internasjonal klesgigant med over 5000 ansatte som har 620 butikker i 70 land. Som Spanias nest største tekstileksportør, og som høyt profilert klesbutikk i Europa, Afrika, Asia og Sør-Amerika, har vi en unik sjanse når vi nå har blitt informert om at Mango seriøst vurderer å stanse bruk av ekte pels i sine produkter. Mangos hovedkontor tar i skrivende stund kontakt med sine lokale avdelinger og butikker for å vurdere hvilket behov det er for å stanse salg av pelsprodukter, og for å utforme sine nye etiske retningslinjer. Allerede har Mango i Belgia, Nederland og Sverige innført en pelsfri policy. Hvis Mango innfører samme stans av pels til alle sine butikker, vil tusenvis av pelsdyr bli spart for et liv i lidelse. La oss fortelle dem at pels ikke er et valg for en etisk bevisst og fremtidsrettet bedrift. PelsUT – medfølelse inn!
Pelsfri shopping
- Bik Bok (etter nåværende sesong)
- Carlings
- Claire.dk
- Cubus
- Denim Gallery
- Dressmann
- Exit
- G-Sport
- H&M
- Intersport
- Jack & Jones
- JC
- KappAhl
- Lindex
- Mexx
- Only
- Selected
- Super-G
- Tdk
- Urban
- Varners
- Vero Moda
- Vila
- Vivikes (fra 01.12.04)
- Wearhouse
-Det er en bevisst strategi fra vår side. (…) Vi har aldri solgt pels, det har ikke vært naturlig for oss.
Adm. dir. i H&M Norge, Håkan Qvist(1
-Vi ønsker ikke å bli assosiert med dyreplageri. Det er vi veldig bevisste på.
Adm. dir. i Bestseller (Jack & Jones, Vero Moda, Exit, Only m.fl.) Øyvind Hauge(1
«Vi som jobber her har også personlige standpunkter mot pels. Da føles det godt å kunne være klare på dette.
Daglig leder i Bik Bok, Marianne Bjarstad(1
Artikkelen har tidligere stått på trykk i magasinet NOAHs Ark #1/2004.
Vi trenger din hjelp for å gi dyrene friheten tilbake. Klikk her for å støtte vårt arbeid.
Kilder
- Dagbladet 05.04.03.