
NOAHs nye reklamefilm er et humoristisk spark til de som mener pels er greit fordi vi «har brukt det siden steinalderen». NOAH ble valgt av filmselskapet FilmFaktisk til å være deres årlige veldedige aksjon – og er strålende fornøyd med resultatet.

Reklamefilmen for NOAHs antipelskampanje er nok den norske reklamefilmen som er laget i år som viser mest pels… Mens pels fra dyr blir mer og mer fraværende i det norske motebildet, og en rekke fotografer, stylister og andre reklamefolk ikke lenger vil jobbe med pels eller på annen måte promotere pelsindustriens dyreplageri, har NOAH og FilmFaktisk brukt donerte, gamle pelser fra folk som ikke ønsker å bruke dem lenger til å lage en film som forhåpentligvis vil få moteinteresserte til å bli enda mindre lystne på å vise seg i et produkt som dyr har lidd for:
– NOAH ble veldig glade da vi ble spurt om vi ville være FilmFaktisk veldedige prosjekt for 2011 – og enda gladere da vi så det flotte resultatet! Vi håper at denne filmen vil få sitt eget liv på sosiale medier, og kan bidra til å fremheve det absurde ved at noen fortsatt bruker pels i vårt moderne samfunn. Filmen spiller på at de som bruker pels ikke har fulgt med i utviklingen mot et mer medfølende og opplyst samfunn – men med en humoristisk snert som FilmFaktisk behersker på en strålende måte, sier NOAHs leder, Siri Martinsen.
NOAHs kampanje mot pelsdyroppdrett har oppnådd mye de siste årene – bl.a. støtte fra flertallet av norske moteaktører i Mote mot Pels, pelsfri Oslo Fashion Week, rekordoppmøte med tusenvis av mennesker i NOAHs Fakkeltog mot Pels og støtteerklæring fra hittil 125 norske kjendiser. NOAH har også bidratt til viktige politiske seire som Arbeiderpartiets avgjørelse om å ha avvikling av pelsdyroppdrett på programmet. Spesielt pelsfri Oslo Fashion Week har fått mye internasjonal oppmerksomhet.

– NOAH satser på å nå ut til folk på mange ulike måter i arbeidet mot pelsdyroppdrett: Vi arbeider med å informere politikerne om de faktiske forholdene for dyrene, vi motiverer mote-Norge til å vise medfølelse med dyr og inspirer publikum til å engasjere seg. Den nye filmen fra FilmFaktisk har et nytt og spenstig uttrykk, og vi tror den vil skape mye positiv energi for kampanjen, sier Thomas Olsen, aktivistkoordinator i NOAH.
Olsen var NOAHs representant på settet, og NOAHs aktive vil også oppdage et kjent fjes i filmen, da Olsen selv spiller servitøren – den samme rollen som han har i sin bi-jobb for Hotel Cæsar.
Film Faktisk er også fornøyd med samarbeidet:
– I år valgte vi NOAH som vårt veldedige prosjekt, og det er vi veldig glad for. Det er veldig morsomt å gjøre noe slikt for en organisasjon som har en viktig agenda, og som er så nært ved å kanskje lykkes med å få gjennom en av sine kampsaker om et forbud mot pels. Vi synes også det var veldig gøy å jobbe med vår reklameregidebutant Hanne Breivik på dette, som har vært i praksis hos oss i et år nå og avslutter oppholdet med denne produksjonen, sier produsent Bjørn Glestad.

Mange ulike aktører har bidratt veldedig med å dra prosjektet i land, og Film Faktisk har spesielt disse på sin kreditteringsliste: Rune Hov, Fragments, Gripservice, Christian Quart, skuespillerene, Oslo Bilutleie, Oslo Kommune, Oslo Kommune Friluftsetaten, Derek Bateman, NRK Kostymeavdelingen, sminkører og SFX-crew, Mikkel Gaup og alle andre som har vært med og brukt tid, utstyr og arbeidskraft på dette prosjektet!
Filmen ble sendt på TV2 og TVNorge i pinsen, 12. juni.
Se filmen her:
Produksjonsselskap: FilmFaktisk
Creatives: Christoffer Lossius, Bjørn Glestad, Hanne Breivik, Lars Åndheim
Produsent: Bjørn Glestad
Regi: Hanne Breivik
Foto: Rune Hov
Produksjonsledere: Kyrre Melbø og Andrea Talavera
Oppdragsgiver: NOAH – for dyrs rettigheter
Foto stillbilder: Ida Holm