NOAHs vegetararbeid gir resultater!

av Kaisa Ramona Hautala , hovedfoto: Eirik Anzjøn/NOAH

Gjennom våre matvalg har vi stor mulighet til å påvirke verden rundt oss på en positiv måte, noe NOAH har jobbet med å formidle over mange år. Nå har interessen for vegetarmat for alvor skutt i været.

Gjennom NOAHs vegetarkampanje har vi jobbet for å øke bevisstheten rundt konsekvenser av husdyrproduksjon og fremme behovet for kostholdsendring mot mer plantebasert mat, blant annet gjennom politisk arbeid, ulike informasjonskampanjer og debatter i media. Ikke minst har vi hatt møter og vært i dialog med dagligvarekjedene, servicehandelen, fastfoodkjeder, samt ulike mattilbydere og produsenter om hvorfor og hvordan de bør øke sin satsing på vegetarsegmentet. Nå løftes behovet for kostholdsendring stadig oftere frem i det politiske ordskiftet, samtidig som mattilbyderne pøser på med vegetarprodukter, og bevisste forbrukere velger produkter med en positiv profil på områdene helse, miljø og hensyn til dyr.

Kjedene satser stort

NOAH har lenge kommunisert behovet for vegetariske alternativer mot ulike aktører i matbransjen, og jobbet målrettet med dette de siste 6 årene. Fremgangen har vært enorm – nesten uansett hvor man befinner seg i det ganske land kan man nå finne vegetar- og veganalternativer.

«Den økende populariteten for dyrevennlig og dyrefri mat har også gitt kjøttbedriftene noe å tygge på – nå svarer de store kjøttprodusentene med å produsere vegetariske alternativer for det norske markedet.»

I møte med NOAH har Coop fortalt at de først innså potensialet i vegetarsegmentet da de var på matmesse i Berlin og så det enorme utvalget av vegetar- og veganske produkter. Coop ble den første norske dagligvarekjeden med en egen serie vegetarprodukter ”Coop Vegetardag”, og da Coop i fjor sommer lanserte to vegetarburgere endte burgerne opp med å selge mer enn den bestselgende kjøttburgeren over sommeren. Kjeden har nå utvidet tilbudet med mange flere både vegetariske og veganske produkter, og forteller i møte med NOAH at de har stor tro på fortsatt vekst i vegetarsegmentet fremover.

NOAHs vegetaransvarlige Kaisa Ramona Hautala i møte med coop
NOAHs vegetaransvarlige Kaisa Ramona Hautala i møte med coop

Norgesgruppen har fremdeles ikke kommet med egen merkevare for vegetarprodukter, men har heller valgt å satse på det veganske kjøttalternativet ”Oumph!” og vegetariske ferskvaredisker. I følge Meny-sjef Vegard Kjus er ”Oumph!” en av de mest vellykkede lanseringene hos Meny noensinne, og solgte fire ganger mer enn Grandiosa i lanseringsukene. Da Meny-butikken Ringnes Park på Grunerløkka i Oslo åpnet sin første vegetariske ferskvaredisk i september resulterte det i lange køer – nå følger Meny opp med tretti nye vegetardisker i hele landet. Ledelsen forventer en vegetarbølge, og har som mål å femdoble salget av vegetarisk fremover. Norgesgruppens egne ferdigretter ”Fersk & ferdig” har også lansert tre vegetarretter hvorav to er veganske. Også Kiwi satser i økende grad på vegetar, og nå kan man finne flere typer både frosne og ferskvareprodukter i butikkene, samt at de fremmer stadig mer vegetarisk i kundekampanjer.

«NOAH har lenge kommunisert behovet for vegetariske alternativer mot ulike aktører i matbransjen, og jobbet målrettet med dette de siste 6 årene. Fremgangen har vært enorm.»

Da NOAH møtte Rema i februar kunne de stolt fortelle om deres nye storsatsing, vegetarserien ”Meatish”, som de har utviklet i samarbeid med kjøttgiganten Nortura, med produkter som er basert på soya og egg. For kundene i Oslo og Trondheim har de i tillegg produkter fra produsenten Grønne Folk, som er helt plantebaserte. Dessverre prioriterer Rema fremdeles kjøttmarkedsføring i egne kanaler og ble nylig utpekt av Framtiden i Våre Hender som ”Norges største kjøttpusher”. Kaja Østbye Andresen, sjef for miljø og etisk handel i Rema1000, var i møte med NOAH etter at den lite ærefulle tittelen ble utdelt, og mente at årsaken til at de kommer dårlig ut på markedsføring er at de er store på grillmat, men at de fremover ønsker å vise at også vegetarisk mat er godt å ha på grillen.

Nytt veivalg for kjøttbedriftene?

Den økende populariteten for dyrevennlig og dyrefri mat har også gitt kjøttbedriftene noe å tygge på – nå svarer de store kjøttprodusentene med å produsere vegetariske alternativer for det norske markedet.

I tillegg til Nortura som har lansert ”Meatish”, har også kjøttbedriften Finsbråten nå kommet med fire vegetariske kjøtterstatninger. Samtidig har pølsegiganten Leiv Vidar utviklet en veganpølse for Narvesen. Også flere andre norske matprodusenter som tradisjonelt har vært kjent for animalske produkter satser på vegetariske alternativer, deriblant Fjordland som nylig kom med seks vegetariske og veganske ferdigretter, og Liv Laga som har to vegetarburgere.

Vegetarisk fastfood

Det er ikke bare dagligvarekjedene som endelig har innsett at vegetarmat er fremtiden. NOAH har med jevne mellomrom i flere år kontaktet de store service- og fastfood-kjedene og etterspurt bedre vegetartilbud – og nå har ballen begynt å rulle for fullt også her.

I fjor lanserte Narvesen veganske pølser på utvalgte butikker. Thea Kjendslie, markedssjef for Reitan Convenience, forteller til NOAH at pølsene raskt ble en bestselger. Nå skal de importerte pølsene erstattes med en norskprodusert veganpølse fra Leiv Vidar.

NOAHs vegetaransvarlige Kaisa Ramona Hautala på lansering av McDonalds vegetarburger
NOAHs vegetaransvarlige Kaisa Ramona Hautala på lansering av McDonalds vegetarburger

Deli de Luca, som var først ute blant kjedene med et vegansk tilbud i samarbeid med NOAH, har nå fått en vegansk burger som ikke bare selges på Deli de Luca-butikker over hele landet, men også på alle Esso-stasjoner. Også Circle K (tidligere Statoil) har satt vegetarburger på menyen til glede for kjøreglade nordmenn.

«Hos burgerkjeden Max er nå en femtedel av salget vegetarisk, og de har som mål å øke til en tredjedel innen 2020 for å bidra til et mer bærekraftig og klimavennlig matforbruk.»

Nå har også de store burgerkjedene, unntatt Burger King, kastet seg på vegetarbølgen. Da NOAH møtte McDonalds i forbindelse med lanseringen av den nye vegetarburgeren i april, kunne kommunikasjonssjef, Erik Lødding, fortelle at de så tydelige tegn til at ”fleksitarianertrenden” brer om seg, og at stadig flere ønsker å spise vegetarisk. Hos den svenske burgerkjeden Max, som med brask og bram lanserte en rekke vegetariske og veganske burgere både i Sverige og Norge i fjor, er nå en femtedel av salget vegetariske alternativer, og de har som mål å øke til en tredjedel innen 2020 for å bidra til et mer bærekraftig og klimavennlig matforbruk. Max har regnet ut CO2-avtrykket til sine burgere, og promoterer de veganske/vegetariske som de klima-smarte burgerne fremfor de av dyrekjøtt. NOAH tipset derfor om denne kjeden som et eksempel på klima-merking til Klima- og Matdepartementet, og kort tid etter stilte miljøministeren på besøk for å høre mer om kjedens klimamerking.

Man kan til og med få vegansk mat til sjøs – denne sommeren kan man for første gang finne elleve tre-retters veganske menyer på den tradisjonelle Hurtigruten.

Politisk vilje til endring

Selv om mattilbydere og forbrukere har stor makt er det avgjørende at også politiske beslutningstakere innser viktigheten av kostholdsendring, slik at det gjennom strukturelle tiltak kan legges til rette for nødvendig endring. Dette støttes av Miljødirektoratet som allerede i 2014 kom med en rapport som viste at kostholdsendring mot mer plantebasert mat er det mest kostnadseffektive tiltaket for å redusere klimagassutslipp i Norge i et tiårsperspektiv, og nå viser nye tall fra NIBIO at redusert kjøttforbruk med 40% ikke bare vil gi store miljø- og klimagevinster, men også vil ha svært positive utslag på helsen og helseutgifter.

NOAH har gjennom en årrekke jobbet for å løfte frem konsekvenser av vårt høye kjøttforbruk og effektive tiltak for å redusere disse overfor både stortingspolitikere og lokalpolitikere. Og fra å møte holdninger som ”men kjøtt er jo så godt”, møter vi nå stor anerkjennelse for problemer knyttet til vårt høye kjøttforbruk og behovet for en omstilling til et mer dyrevennlig og bærekraftig matforbruk. NOAH har også møtt alle de fire siste miljøministrene for å snakke om kjøttindustriens miljøkonsekvenser.

«NOAH har gjennom en årrekke jobbet for å løfte frem konsekvenser av vårt høye kjøttforbruk og effektive tiltak for å redusere disse overfor både stortingspolitikere og lokalpolitikere.»

I fjor kom den nye landbruksmeldingen som legger føringer for hvordan den norske landbrukspolitikken skal se ut i årene fremover. I tråd med NOAHs innspill foreslår regjeringen nå å avvikle omsetningsavgiften på over 100 millioner betalt av bøndene til Opplysningskontoret for egg og kjøtt og Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter – som i stor grad brukes til markedsføring for å få befolkningen til å spise mer kjøtt, egg og melk, stikk i strid med nasjonale helse- og miljøpolitiske mål.

NOAH sendte også innspill til ”Nasjonal handlingsplan for et sunnere kosthold” som ble lansert i vår om viktigheten av økt satsing på plantebasert mat. Den nye planen fremmer nå økt forbruk av grønnsaker og andre plantebaserte matvarer, samt redusert inntak av mettet fett som hovedsakelig kommer fra kjøtt og melkeprodukter, samtidig som det løftes frem at mer plantebasert mat er viktig for bærekraft.

«Etter innspill fra NOAH har flere kommuner valgt å satse på mer vegetarisk og miljøvennlig mat, deriblant Oslo, Bergen, Risør, Fredrikstad, Ski og Nesodden.»

Ikke minst har NOAH en kampanje rettet mot norske kommuner for å øke andelen vegetariske måltider i kommunale virksomheter. Ikke bare vil det legge til rette for sunne og bærekraftige matvalg, men det vil også bidra til å øke matmangfoldet og sikre forbrukerrettigheter. Etter innspill fra NOAH har flere kommuner valgt å satse på mer vegetarisk og miljøvennlig mat, deriblant Oslo, Bergen, Risør, Fredrikstad, Ski og Nesodden, som enten satser ved å øke det totale tilbudet, sikrer tilgjengelighet hver dag, og/eller løfter frem vegetarisk gjennom en kjøttfri dag i uken. På Nesodden vil i tillegg kommunens kjøkkenansatte få tilbud om vegetarisk matlagingskurs for å sikre at tiltaket gjennomføres på en god måte. NOAH kommer til å fortsette å jobbe for at mange flere kommuner vil legge til rette for vegetariske matvalg.

Bærekraftig matkultur hos barn og unge

Barn og unge er fremtiden, og det er et stort behov for å investere i prosjekter som gir denne gruppen den kunnskapen de trenger om sunn, bærekraftig og dyrevennlig mat. Derfor har NOAH som en del av den nasjonale skolesatsingen ”Den naturlige skolesekken”, med støtte fra Miljødirektoratet, utviklet et elevhefte med lærerveiledning om ”Bærekraftig matkultur”, som har som mål å supplere det ensidige læringsmateriellet fra Opplysningskontoret for egg og kjøtt, ”Kokeboka mi”, som brukes av de fleste skoler i dag. Det innholdsrike elevheftet tar utgangspunkt i miljøvennlig og bærekraftig mat, samt gir informasjon om dyr og miljø, og knytter seg opp mot mange ulike kompetansemål innenfor mat og helse, samfunnsfag og naturfag. Heftet inneholder både teoretiske og praktiske deler med mye spennende informasjon, oppgaver og oppskrifter, og tilbys alle grunnskoler i Norge til bruk i faget Mat og Helse. Heftet har allerede blitt sendt ut til tusenvis av norske skoleelever.

Økt kunnskap skaper endring

Media er en viktig opinionskaper og formidler av ny kunnskap. NOAH deltar derfor jevnlig i debatter på TV og radio, skriver debattinnlegg og kronikker i lokale og nasjonale aviser om konsekvenser av vårt matforbruk. Nylig var vi blant annet i NRK Ukeslutt for å debattere mot Opplysningskontoret for meieriprodukter om hvorfor et kosthold uten melkeprodukter er å foretrekke, både av hensyn til egen helse, miljø og ikke minst dyrene.

NOAHs vegetaransvarlige Kaisa Ramona Hautala sammen med veganprodusenten ”Oumph!” på Oslo Vegetarfestival 2017.
NOAHs vegetaransvarlige Kaisa Ramona Hautala sammen med veganprodusenten ”Oumph!” på Oslo Vegetarfestival 2017. Foto: Eirik Anzjøn/NOAH

Samtidig møter vi tusenvis av mennesker på våre mange stands og offentlige arrangementer, som vårt årlige Vegetarevent ved Stortinget hvor vi deler ut vegetarisk grillmat til hundrevis av mennesker. NOAH er også en av hovedsponsorene til Oslo Vegetarfestival, som i år gikk av stabelen for åttende gang. Festivalen tiltrekker seg mange tusen besøkende og ble i år åpnet av miljøminister Vidar Helgesen. I år ble Nice Awards arrangert for første gang under festivalen, iverksatt av teamet bak appen Vegan Norway, og NOAH vant pris for beste organisasjon for arbeidet for mer dyrevennlig og bærekraftig landbruk.

«Forståelsen vokser for at vi ikke trenger å spise dyr, og kan leve langt sunnere og mer bærekraftig om vi erstatter husdyrprodukter med plantebasert mat.»

Vi fortsetter også vårt arbeid med det internasjonale Meatless Monday-initiativet, som har ført til samarbeid med blant annet Sodexos kantine hos Coca-Cola og over tretti studentkantiner på høyskoler og universiteter over hele landet. Ikke bare styrkes det vegetariske tilbudet på mandager, men informasjon om hvorfor grønn og dyrevennlig mat er viktig løftes gjennom kampanjen frem for tusenvis av mennesker hver eneste uke.

En varig og nødvendig utvikling

Markedet er i sterk endring, noe satsingen hos dagligvarekjedene og mattilbydere tydelig viser. Likevel er behovet for aktører som NOAH, som jobber for strukturelle, politiske tiltak for å redusere kjøttforbruket og motvirke de mektige kreftene i kjøtt- og meieribransjen, fremdeles stort. NOAHs arbeid for dyrevennlig og bærekraftig mat bidrar til å øke kunnskap og interesse rundt alle fordelene ved å spise mer plantebasert mat, slik at gode, grønne verdier kan vokse frem. Forståelsen vokser for at vi ikke trenger å spise dyr, og kan leve langt sunnere og mer bærekraftig om vi erstatter husdyrprodukter med plantebasert mat. Heldigvis viser en undersøkelse gjort av InFact at nærmere halvparten av alle nordmenn nå ønsker å spise mindre kjøtt, og med økende fokus på helse, miljø og etikk i matkonsumet er det gode grunner til å tro at dette bare er starten på en varig utvikling mot et mer bærekraftig kosthold.

Artikkelen har tidligere stått på trykk i magasinet NOAHs Ark #1/2017.

Foto: Eirik Anzjøn

NOAH jobber hardt for å motvirke utnytting og mishandling av dyr, MEN VI TRENGER DIN HJELP.