NOAH logo
Forsiden > Pelsindustri > NOAH lanserer pels-rappo… 14. okt 2015

NOAH lanserer pels-rapport i EU-parlamentet

Skjermbilde 2015-10-14 kl. 09.32.33

NOAH og den finske organisasjonen Animalia står bak en ny rapport om nordisk pelsindustri, som ble lansert i Europaparlamentet i Brüssel torsdag denne uken. Rapporten går i rette med den internasjonale markedsføringen av nordisk pels som «etisk».

Påstandene fra nordiske pelsorganisasjoner som Saga Furs, om høy etisk standard på nordiske pelsfarmer, står i sterk kontrast til virkeligheten. Dette er hovedpoenget i rapporten ”Nordic fur trade – marketed as responsible business», som spesielt gir et innblikk i norsk og finsk pelsindustri.

Raporten

Rapporten «Nordic fur trade – marketed as responsible business» vil informere internasjonale forbrukere, motebransje og politikere om forholdene på bl.a. norske pelsfarmer. Trykk på bildet for å lese rapporten.

– Vi så at nordiske pelsorganisasjoner som Saga Furs markedsfører sine produkter som ”etiske” og ”forsvarlige” verden over, og ga et inntrykk overfor omverdenen at pelsfarming f.eks. i Norge og Finland har en standard hvor dyrevelferdsproblemer ikke er til stede. Dette glansbildet stemmer rett og slett ikke med virkeligheten i disse landene, og vi så behovet for å informere internasjonale forbrukere, motebransje og politikere om hvordan den nordiske pelsnæringen oppfattes i egne land, sier veterinær Siri Martinsen i NOAH, som sammen med Animalia i Finland står bak rapporten.

Rapporten lanseres for politikere i EU-parlamentet samtidig som eksempel på lovbrudd i pelsnæringen igjen preger mediebildet hjemme i Norge, etter nye avsløringer fra Mattilsynet:

– Forholdene for pelsdyrene på nordiske pelsfarmer er slett ikke egnet for dyrevelferdsmarkedsføring. Tvert imot kjenner de fleste nordmenn norsk pelsdyrnæring som en kontroversiell bransje som er sterkt kritisert av veterinærer og faginstanser. For mange nordmenn er også pelsnæringen blitt assosiert med avsløringer av lovbrudd, slik tilfellet igjen var denne uken. Den politiske debatten i Norge og Finland med hensyn til pelsnæringen, reflekterer ikke markedsføringspåstandene om «etisk» og uproblematisk produksjon. Mens norsk pels utenlands markedsføres som ”best i verden”, tilråder norske faginstanser nedlegging og tusenvis av nordmenn går i tog for nedleggelse i Europas største arrangement for dyr, NOAHs Fakkeltog mot pels, sier Martinsen.

Siri Martinsen foran EU-parlamentet i forkant av rapportlanseringen torsdag.

Siri Martinsen foran EU-parlamentet i forkant av rapportlanseringen torsdag.

Rapporten ble lansert i Europaparlamentet i Brüssel torsdag 15. oktober. Veterinær og leder i NOAH Siri Martinsen representerte rapporten, og NOAHs kommunikasjonsrådgiver Shabana Rehman var også tilstede. Det samme var representanter fra en rekke andre dyrevernorganisasjoner tilknyttet til Fur Free Alliance – som NOAH også er medlem av, og som har støttet produksjonen av rapporten.

Rapporten «Nordic fur trade – marketed as responsible business» kan leses i sin helhet her: Nordic fur trade – marketed as responsible business

Rapportlanseringen har fått stor internasjonal oppmerksomhet. Her er et utvalg av internasjonale nettsaker:

http://udite-udite.it/per-il-sociale/ambiente/pellicce-nuovo-rapporto-smaschera-la-sofferenza-animale-e-le-tattiche-di-marketing-dietro-lindustria-della-pellicceria-europea/

http://www.quotidiano.net/animali/animali-pellicce-lav-1.1386381

http://guidominciotti.blog.ilsole24ore.com/2015/10/14/bestiario-associativo-unione-ciechi-sui-cani-guida-apt-su-alimentazione-lav-su-testamento-per-animali-e-pellicce/?refresh_ce=1

http://www.kleinezeitung.at/s/chronik/international/4844264/Report-im-EUParlament_Lugen-und-Leid-in-der-Pelztierhaltung

http://www.extremnews.com/nachrichten/natur-und-umwelt/73be1587fa00250

http://www.adnkronos.com/sostenibilita/world-in-progress/2015/10/12/nessuna-etica-solo-marketing-sofferenza-bruxelles-dossier-sull-industria-delle-pellicce_4mszSypCpVAR2ynejmbcHN.html

NOAHs Siri Martinsen og Animalias Salla Tuomivaara har også kronikk om nordisk pelsdyroppdrett og rapporten publisert i EU-avisen, Euractiv, som leses av en rekke europeiske politikere:

http://www.euractiv.com/sections/agriculture-food/it-time-see-through-marketing-tactics-european-fur-industry-318701

Bli medlem