NOAH logo
Forsiden > Pelsdyr > Pels: Ingen mote er… 30. des 2009

Pels: Ingen mote er verdt å dø for!

I forbindelse med Pelsfri Fredag 27. november lanserte NOAH annonsekampanjen «Ingen mote er verdt å dø for» i samarbeid med reklamebyrået DDB Oslo. Annonsen kom som helside i Aftenposten mandag 30.12.

NOAH markerte også den internasjonale merkedagen Pelsfri Fredag ved å kle norske byer med splitter nytt antipelsmateriell.

– Ingen skal lenger kunne si at de bruker pels fordi de ikke vet bedre, det finnes ingen unnskyldning for å kjøpe rester av dyr som har lidd og dødd for å henges på en kleshenger. NOAH skal på Pelsfri Fredag sørge for at pelsindustriens sanne ansikt synes godt i alle norske byer, sier pressekontakt Siri Martinsen.

I November lanserte NOAH sin nye antipelskampanje med nettsiden www.PelsUT.no, og iøyenfallende plakater og løpesedler, som i disse dager blir spredt i storbyer og småsteder over hele Norge.

Som pro-bono prosjekt i DDB Oslo, er NOAH også så heldige å kunne stå som avsender på en svært slående annonsekampanje som trykkes over en helside i Aftenposten mandag; kampanjen illustrerer hvordan klesmerker som fortsatt bruker pels er direkte ansvarlig for dyrs lidelse.

– Annonsen i Aftenposten er ett av motivene i en kampanje mot pelsbrukende merker og kjeder; Gucci som et av de større motehusene som fortsatt bruker pels, er valgt som første blikkfang for denne kampanjen, og andre merker skal heller ikke føle seg for trygge. Bruker man pels er man ansvarlig for dyrs lidelse – det gjelder for både forbrukere, designere og klesbutikker. Kampanjen illustrerer også at all pels betyr dyrs lidelse – uansett om pelsen kommer fra ville dyr eller dyr i bur: Ingen mote er verdt å dø for, sier Martinsen.

NOAH oppfordrer i annonsen til å støtte NOAHs kamp mot pelsindustrien ved å bli månedsgiver til kr. 100/mnd. Ved å gjøre dette sørger man for at NOAH kan spre enda mer materiale og bevissthet om dyrs rettigheter til forbrukere, motebransje og politikere.

Klikk på bildet av avtalegiroslippen for å laste ned og skrive ut slippen. Fyll i og send inn til NOAH!

avtalegiro månedsgiver noah

Det er også mulig å gi et enkeltbidrag gjennom PayPal.

– Annonsen glir fint inn i NOAHs pågående PelsUT-kampanje som har klesbutikker og designere som målgruppe. Vår nylig oppdaterte liste på www.PelsUT.no er på 86 klesbutikker som ikke bruker pels. I Norge er det få design-merker som bruker pels – tvert imot er det flere som aktivt har uttalt seg mot pels, forteller NOAHs PelsUT-kordinator Elisabeth Frammer.

Følgende designere har uttalt seg mot pels i nyeste nummer av NOAHs magasin, NOAH Ark:

«Fair trade, not fur trade» FIN (vinner av nåløyet 2009)

«Det er latterlig å fortsatt bruke pels. Man har mange andre muligheter for å være kreativ som designer enn å lage klær av døde dyr.» Fam Irvoll

«Jeg er prinsippielt imot oppdrett av dyr for pelsens skyld. Det er det samme signalet du sender uansett hvilket pelsprodukt du bruker – selv en liten pelskant på en handske fører til masseproduksjon av dyr.» Peter Løchstøer.

«Jeg har tidligere brukt pels fra kanin, og var på en workshop hos en større pelsprodusent. Der besøkte vi en minkfarm, og jeg bestemte meg der og da for å ikke bruke pels fra dyr som oppdrettes kun for pelsens skyld og som lever i bur.» Tina H

Bli medlem