Meatless - NOAHs inspirasjonsside om dyre- og miljøvennlig mat

Vegansk maki

Du trenger ikke si nei til sushi bare fordi du ikke spiser fisk! Vegansk maki er supergodt, og du velger helt selv hva du vil ha i. Du savner ikke fisken et sekund, det kan jeg love deg. Med masse herlige grønnsaker, kanskje noen spirer og marinert tofu. Og selvfølgelig soyasaus og masse syltet ingefær.

vegansk-maki

Oppskrift, tekst og bilder: Ragnhild Nordrum (Ragnhildnordrum.com)

Skjær tofuen i strimler og stek i olje til den er lysebrun i fargen og ganske fast. Tofublokken med lake og det hele har vært gjennomfrossen og opptint igjen. Da får den en MYE fastere konsistens og er lettere å jobbe med. Vannet må presses ut og blokken tørkes med et rent kjøkkenhåndkle eller tørkerull.

Når tofuen er lysebrun, tilsetter du marinade av ønsket valg. Soyasaus, litt grillolje og masse krydder gjør susen. Stekes inn til væsken har fordampet og strimlene ser ut omtrent som på bildet.

SAM_0683

Kok opp ris etter anvisning på pakken. Bruk ris beregnet på sushi. Den er kortkornet og klebrig når den blir kokt. Sushiris finnes bl.a. av merket Blue Dragon som du får i matbutikk, men du kan også bruke grøtris, som er mye billigere (har ikke prøvd det enda.) Tilsett riseddik og litt sukker og la det hele avkjøles noen minutter.

Blue Dragon har også nori-ark av tørket sjøgress. Det er denne du bruker for å pakke inn alle godsakene.

Kutt opp de grønnsakene du vil ha og legg et nori-ark på en bambusmatte hvis du har det.

SAM_0691-525x700Fordel ris på nesten hele nori-arket. Jeg bruker baksiden av en skje, så slipper jeg å få all den klissete risen på hendene. Legg på ønsket fyll omtrendtlig midt på, kanskje litt lenger ned enn hva jeg gjorde.

Rull sushien sammen fra bunnen av og bruk bambusmatten til å presse den hardt sammen mens du ruller. Dette krever litt trening, så vær tålmodig. Og husk – det er bedre med stygg sushi som smaker dritdigg, enn pen sushi som er vond. Dagens visdomsord.

Skjær rullen opp i passelige munnfuller med en fuktig, skap kniv, så blir jobben lettere.

Serveres med soyasaus og syltet ingefær.

Spis til det er tomt. (Du rekker ikke å spise til du gråter, for uansett hvor mye du lager, så er det aldri nok.) Men er du smart og lager MASSE så kan du ha ferdig oppskjærte biter på en tallerken i kjøleskapet og heller gråte av glede når du kommer på at det er mer igjen.

Marinert tofu, avokado, mango, vårløk, agurk og raspa gulrot. Så var det bare å lære seg å bruke spisepinner da ;)

SAM_0694

 

ragnhild-profil

Ragnhild har vært vegetarianer siden hun var 12 år og ble noen år senere veganer. Hun blogger om sin kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.

var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6233437-7']); _gaq.push(['_setDomainName', '.dyrsrettigheter.no']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();