Meatless - NOAHs inspirasjonsside om dyre- og miljøvennlig mat

Not Parmesan

Der ute i den veganske sfæren av bloggere og kokebøker, går dette ofte under navnet “Vegan Parmesan”. Jeg er (som vanlig) litt vrang, og vil ikke kalle det det, så her er en oppskrift på Not Parmesan.

04-notparmesan3-800×450

Oppskrift, tekst og bilder: Mia Frogner (greenbonanza.com)

ca 2,5 dl ferdig Not Parmesan

Det dette består av, er en blanding av cashewnøtter, næringsgjær, hvitløkspulver og salt, som finmales i en liten blender eller matmølle. Resultatet er en topping som kan brukes til så mangt, men smelte, det vil den aldri gjøre. Det den derimot vil gjøre, er å få en fantastisk aroma og smak når den blir ristet i ovnen, for eksempel på pizza eller bakte grønnsaker. Den kan også ristes helt på egenhånd, i en tørr panne eller på et bakebrett, og drysses over hva det nå enn måtte være.

Cashewnøttene bistår såklart med sin milde og nøttete smak, mens næringsgjær, som ikke er en gjær i ordets opprinnelige forstand, men en smaksforsterker, har en smak som mange mener minner om ost. Jeg (vrang igjen) synes ikke det, men jeg synes den har en kjempegod smak som bidrar perfekt til mange retter. I tillegg er det fullt av gode og viktige næringsstoffer, og er et såkalt komplett protein! I to spiseskjeer næringsgjær er det faktisk mer protein enn i et kokt egg. Du får kjøpt næringsgjær på gode helsekostbutikker, eller det kan bestilles fra iherb.

Not Parmesan
2 dl rå, usaltet cashewnøtter
2 ss næringsgjær
1 ts salt
1/2 ts hvitløkspulver

Kjør alle ingrediensene til en fin masse i en blender eller matmølle. Oppbevares tørt.

 

miafrogner

Mia startet Green Bonanza i 2014 etter ti år som vegetarianer. På Green Bonanza er det sunne og friske råvarer som står i sentrum for all matlaging, uansett om det er frokost, middag, dessert, smoothie eller en drink.