NOAH logo
Forsiden > Lunsj og middag > Azukigryte med gresskar 15. nov 2010

Azukigryte med gresskar

Denne oppskriften fant jeg i Alicia Silverstones fantastiske bok, The Kind Diet. Anbefaler alle til å lese boken, her er det masse inspirasjon å hente, både når det gjelder sunn, dyrevennlig og miljøvennlig livsstil. Oppskriftene Alicia presenterer er veldig enkle, rene og utrolig gode.
Denne gryten smaker kjempe godt på kalde høst- og vinterkvelder. Et stort bonus er jo også at azukibønner inneholder masse jern og potassium, kombu (et slag sjøgress) har store mengder kalsium, proteiner og vitaminer, og gresskar er en god kilde til fiber.

4 porsjoner

  • 2,5 dl azukibønner
  • 6 cm tørket kombu
  • 6 dl gresskar, med skall og skåret i store biter
  • 1 ts fint havsalt

Kvelden før du skal lage gryten, legger du hele biten med kombu og bønnene i en bolle. Hell oppi så mye vann at det dekker bønnene. La bønnene og kombuen stå over natten, og frem til du skal lage retten.

Hell av vannet, og skyll bønnene godt. Skjær kombuen i store biter (ca 0,5cm x 0,5 cm) og legg de i en gryte. Hell oppi bønnene og nok vann til at alt er dekt. Kok opp, og la det koke i 5 minutter uten lokk. Etter 5 minutter bruker du en skje til å fjerne alt skum som har kommet opp på overflaten. Legg på et lokk, og kok videre i 4o minutter. Sjekk vært 10 minutt om  det trengs mer vann, det skal alltid være nok vann til at bønnene er dekt.

Tilsett gresskar i store biter og kok videre i 20 minutter. Tilsett havsalt og kok i enda 10 minutter til bønnene og gresskarbitene er møre.

Smaker kjempegodt som et eget måltid, eller servet med kokt naturris.

Bli medlem