NOAH logo
Forsiden > Landbruk > Sanger Alanis Morissette… 17. nov 2009

Sanger Alanis Morissette veganer

Den anerkjente sangerinnen Alanis Morissette har kuttet ut alle animalske produkter og blitt veganer. Dette blir enda en kjendis som ikke støtter industrier som utnytter og dreper dyr. NOAH oppfordrer deg til å bytte over til en vegetarisk livsstil – om du ikke allerde har gjort det.

Sangerinnen forteller til OK! Magazine at etter hun begynte å føle seg dårlig oftere og oftere, og hadde gått opp i vekt bestemte hun seg for å gjøre noe med det. Hun leste boken «Eat to live» av Dr. Joel Fuhrman, som oppfordrer til en vegansk livsstil og hun kuttet ut kjøtt, egg, melk og andre produkter fra dyr.

– Jeg føler meg som en 12-åring! Jeg er tilbake til hva jeg var før, på mitt beste. Jeg pleide å våkne opp og føle at hele kroppen verket, og jeg tenkte det er hva som skjer når man er i 30-årene. Men nå hopper jeg ut av sengen om morgenen og jeg har så mye energi, jeg føler meg levende! forteller hun.

Les om NOAHs «Meatless» kampanje, som fokuserer på kjente vegetarianere.

NOAH oppfordrer de som ennå ikke har tatt steget over til en vegetarisk livsstil, om å ta et forsinket nyttårsforsett til å kutte ut animalske produkter. Det beste du kan gjøre for din egen kropp, miljøet og ikke minst dyrene.

5 punkter for bedre helse ved å spise vegetarisk:

1) Du holder deg slank og unngår dermed risiko forbundet med flere livsstilssykdommer. Overvekt er forbundet med helsemessig risiko og er en faktor i mange livsstilssykdommer. Overvekt er mye sjeldnere blant vegetarianere enn befolkningen som helhet, gjennomsnittlig er vegetarianere 10 % slankere enn de som også spiser kjøtt (Frentzel-Beyme 1988, Pixley 1985).

2) Du spiser mat som er bedre for hjertet. Animalske produkter rike på kolesterol og mettet fett er risikofaktorer i forhold til hjerte- og kar sykdommer. Vegetarianere unngår risikofaktorene, og spiser mat rik på fiber og andre stoffer i planter som minsker kolesterolnivået (Sacks 1975). Studier viser at vegetarmat kan reversere problemer med atherosklerose (Ornich 1990, Esselstyn 1995). Vegetarianere har også mindre problemer med høyt blodtrykk (Appleby et al 2002)

3) Du minsker risikoen for og kan bedre kontrollere ikke-insluin-avhengig diabetes (Nicholson 1999). Dette har igjen sammenheng med lavt fettinnhold og høyt fiberinnhold og sammensatte karbohydrater i grønnsaker – en slik diett bidrar også til mer effektiv insulinutnyttelse.

4) Du spiser mat som minsker risikoen for benskjørhet. Animalsk protein virker mot kalciumets positive effekter for benstrukturen. I land hvor vegetarisk mat er hovedregelen (og hvor man heller ikke konsumerer melk) er forekomsten av osteoporose mindre – til tross for at også kalciuminntaket er mindre (Hegsted 1986).

5) Du spiser mat som virker forebyggende mot flere kreftformer.
Grønnskaer og frukt inneholder stoffer som beskytter mot kreft. Studier i England og Tyskland viser at vegtetarianere har 40 % mindre risiko for å utvikle kreft enn kjøtt-spisere (Thorogood et al 1994, Chang-Claude & Frentzel-Beyme 1993, Chang-Claude & Frentzel-Beyme 1992). En studie ved Harvard hvor tusener av både menn og kvinner ble undersøkt fant at tykktarmskreft-risikoen økte med 300 % ved kjøttspising (Willett et al 1990, Giovannucci et al 1994). En Cambridge-studie viser sammenheng mellom brystkreft og høyt inntak av mettet fett (Bingham et al 2003).

Bli medlem